Mitt sommarjobb 2011 är att bygga två böcker. Sitter och layoutar Världens Ende 2 samtidigt som jag skriver och ritar på en serieroman. Jo då så att, jobb har jag nog.
Startsidor
Startsidor


Kanske bäst på festivalen: Ett silkscreentryck av glass, riktig glass som färg!

OBS! Snyggt omslag av Loka Kanarp.
Översikt. Från vänster: skiss 1, skiss 2 överförd på ljusbord från skiss 1, tuschoriginal - överfört med blåpenna (!) på elfenbenskartong från skiss 2. Pennor till respektive teckning.
Skiss 2. Ljusbordar jag över från skiss 1. Jag vill få en renare teckning och väljer ut de linjer som ska användas. Detaljer utmejslas.
Tuschning. Jag använder alltid (om jag inte är snål eller slarvig) elfenbenskartong när jag tuschar. Det blir bättre svärta, pennan glider bättre och hackar inte över pappersfibrer, ingen blödning, ja det finns många anledningar. Det är ju också ett styvare papper och därmed mindre ömtåligt, bra grej. Sen har jag också börjat lite försiktigt med blåpenna, en stiftpenna med blått stift som inte syns i skanner eller kopiator.
Tuschning. En bit på vägen. Kryssen betyder att fältet ska fyllas med svart. Jag brukar fylla för hand. Vissa kryss betyder att jag ska redigera något i bilden, som på kudden blev en linje lite fel, sneddade ut och blev för tjock. Det tog jag bort i photoshop.
Här börjar det bli klart. Efter en dags jobb fick jag veta att formatet ändrats till liggande, då fick jag tänka om och kom fram till att ha titeln stort vid ena sidan.
Det färdiga omslaget, typ. För nån timme sedan fick jag höra av italienarna att titeltexten är svårläst och kommer att bytas ut. Jag tycker den är lätt och för ett omslag ska texten också vara en del av bilden och förmedla känslan av innehållet. Alltså, det kan ju stå i en tydligare font i inlagan om man skulle känna sig förvirrad av omslaget. För mig är alltid estetisk kommunikation viktigare än textuell när det handlar om omslag, affischer osv.






Mat för hårt arbetande kulturarbetare/lärare. Blåbärspannkakor i mängder av litervis med plockade blåbär från Utby. Gamlestaden + Utby äger!
Mat för flygande vänner som blir avbildade i veckans fågel. Jag vet att jag ligger efter i veckoschemat med fågelbilder, men jag har haft så sjukt mycket att göra i skolan och med ritjobb! Glädjande nyheter dock: nya vänner söker sig till min numera utökade utfodringsbuffé! Maten består av talgboll, jordnötter och kokosnöt i snöre. Nya gäster är steglits och större hackspett. Rödhaken har äntligen lyckats klättra fast på jordnötsbehållarbollen, nötväckan kör bort allt i sin väg och trastbruden får specialfoder i form av svenska vinteräpplen (tack som fan för att du sket ner hela min balkong! lite bättre bordsskick efterfrågas hädanefter).



