torsdag 13 februari 2014

En sur på två hjul


Snart är det utställning i Småland

och så här ser affischen ut!


Kille i bil

Skärmdump från en detalj i en illustration jag håller på med till SAC's 8-mars-kampanj # 100% med fokus på löneskillnader mellan män och kvinnor. Illustrationsidén är en flirt med cykel-gate, Zlatan och de båda fotbollslandslagen med damer respektive herrar. Följ processen! Jag kommer att lägga upp fler dumpar efter hand.


söndag 9 februari 2014

Nej Ryssland, allt är inte förlåtet... men nästan!

En av årets maskotar för OS i Sotji är isbjörnen Bely Mishka. Hen är stor och fluffig och begåvat med ett lätt förståndshandikappat uttryck i det runda ansiktet. Nej jag brukar aldrig följa OS, speciellt inte vinterspel som jag hatar extra mycket (skidor... roidheaven btw och hallå Skåne är ju platt! + konståkning rena överklassbaletten). Men jag erkänner att jag har varit spänd på att se vilka maskotar Ryssland skulle tänkas ta fram. Rolig fakta och tecken på Putins storhetsvansinne var att man tydligen ville ha Jultomten bland årets maskotar, men det skulle isåfall leda till att IOK, Internationella Olympiska Kommittén skulle komma att få full äganderätt över Jultomten för all framtid.Vilket skulle försvåra julfirandet familjer världen över som då skulle bli tvungna att tillstånd för att få hembesök av tomten på Julafton! Nej men ni hör ju hur det låter.


Men... är inte Bely Mishka misstänkt lik Misha från OS i Moskva 1980?
Den lilla björnungen från skogen vars lyckotår fick hela publiken att kippa efter andan.






Och vad händer nu? Den regimkritiska Tjeburasjka har reinkarnerats med blå päls?
Världen är upp och ner.


Avslutar med:

tisdag 4 februari 2014

Fascistiske Flaggfabrikken AB


Printar en skiss i storformat på den fana jag ska tillverka till Smålands Mörker-utställningen på Växjö Konsthall. Öppnar i mars!

måndag 3 februari 2014

Fågelnörden har handlat


Våren 2014

Ska jag jobba en massa lärarjobb vilket är mkt skoj! Skapande skola på Tjörn, Seriekurs för bildlärarstudenterna på HDK, bildlärare på Bup, serieworkshops på skolloven och en hel del hederligt vikarierande.



Jag håller också på att jobba med och snart färdigställa mina bidrag till utställningen Smålands Mörker (efter Henrik Bromanders serieroman med samma namn) på Växjö konsthall som öppnar den 6 mars. Mina bidrag kommer att vara Slöjd! Övriga medverkande är: Henrik Bromander, Ulla Nordin, Mario Prhat, Pär Thörn.
Dessutom kommer Regionteaterns (i Växjö) pjäs om Smålands Mörker har premiär samtidigt! 
 
2 väldigt bra anledningar att åka till Småland i vår! 

Snidade träfigurer av mig och foto av Mario Prhat


+ Jao ska flytta ti MALMEEEE!



lördag 11 januari 2014

Typ klar

Så här skriver Teater Tamauer om sin kommande föreställning:

Pjäsen börjar vid tiden då världen tog slut strax bakom affären. Det var på den tiden då alla nätter var svartare än nu. Och då alla kläder som hängde över stolsryggarna ideligen förvandlades till vargar eller häxor. En bit efter affären börjar marken svänga neråt, jorden är rund och den som inte hinner hänga sig fast i tid faller ner! 

Föreställningen är baserad på Barbro Lindgrens böcker om en flicka som kallas Sparvel. Vi får följa med på en resa med tydligt barnperspektiv. Hon lever,  utvecklas och upplever sånt som många barn kan känna igen sig i. Med mycket humor beskrivs hur Sparvel träffar  nya och gamla bekantskaper. Med Barnfarbrorn flyger hon tills han bryter benet. Plåsterlappen vill också så gärna tända eld på nåt och Bråkpojkarna vill bestämma över allt. Sparvel upptäcker och försöker förstå världen och inte minst döden. Texten vågar sätta ord på saker som kan vara svåra att säga när man egentligen inte vet. Hon försöker också förstå hur vuxna tänker, egentligen. Förstår de inte hur barn är?

onsdag 1 januari 2014

Litta process

Jobbar på en illustration till en teaterföreställning om Barbro Lindgrens Sparveln, så här har det gått till hittills:






Gott nytt 2014




 Firar med hemmagjord glasspinne!

onsdag 18 december 2013

Klipp och klistra

Det här ska bli en illustration till en barnteaterföreställning om Sparveln, efter Barbro Lindgrens böcker om samma karaktär. Haft en lång önskan om att testa göra bilder i utklippt papper och NU GÖRA JAG DET! Woho det är roligt som fasen! Men det går lite långsamt om man jämför med typ photoshop...

Blev väldigt inspirerad av illustratören/serietecknaren Matilda Ruta's pappersfigurer i nåt gammalt nummer av tidningen Brand.

Lägger upp mer när bilden är klar.



PS. pappret är från Lidl (marmor från google) bra, fint och billigt! DS.

torsdag 21 november 2013

Om civilkurage

Har gjort en illustration till tidningen Syndikalisten på tema civilkurage med anledning av att SAC delade ut årets civilkuragepris. Vinnare blev  Atbin Kyan och Iraj Yekerusta för deras kamp mot Partille kommun i en arbetsplatskonflikt kring ett LSS-boende i kommunen. Kampanjen heter Bryt tystnaden på jobbet / Stöd personalens kamp mot förtryck i Partille Kommun och man kan stödja dem eller lära sig mer genom att gilla deras grupp på facebook: Stöd personalens kamp mot förtryck i Partille Kommun 


 Kollage, tusch, akvarell, akryl, blyerts och lite fotobutik

tisdag 15 oktober 2013

Kul på jobbet


Apropå Fredrik Reinfeldts självbild
#stridshingst

onsdag 9 oktober 2013

Jobba pga sjukdom


Har dragits med en seg förkylning sen jag kom hem från Mallorca, troligtvis smittad av "Klara" en söndercurlad medpassagerare på 3 år i sätet framför mig. Hela flygresan höll hon kabinen i sin terror, genom skrik, protester och avancerad klättring i flygstolarna. Föräldrarna tittade på varandra och bara "Men guuuuuuu vad hon är jobbig, suck!" dock utan att ingripa. Länge stod hon upp i sin stol mot, lutad mot ryggstödet och glodde på mig. Då gjorde jag fula grimaser tillbaka. Ja, hon var snorig alltså, och hostade. Så... sen gick det som det gick.

Men inget ont som inte för nåt gott med sig! Idag kunde jag inte lärarjobba pga postnasal drip och sore throat, rösten har iallafall börjat återvända. Men varje morgon börjar med slemtömning ur mitt huvuds öppningar. Sen hostar jag av resterna som försöker rinna tillbaka ner i halsen. Snart är jag frisk, det känner jag på mig! Och under dagen skrev jag ett HELT manus till en HELT ny novell-serie som jag ska jobba med parallellt med serieboken. Det kommer att vara en rasande uppgörelse med medelklassfeminismen! Om alienation, avsaknad av klassanalys och livsstilism. Lovar det kommer bli kul också.


torsdag 3 oktober 2013

Semestra bland pensionärer i Palma

Förra veckan + Bokmässan åkte jag på utlandssemester, inte charter men till charterort kan man väl säga. De flesta andra där, ja en massa pensionärer från Tyskland, hade säkerligen åkt charter. Dom kanske inte kan boka via nätet, jag vet inte, lugna är dom iallafall.

Ja lite såhär var det: bada i havet, bada i pool, äta mallorcinsk mat, bada mer, äta glass, dricka läsk, dricka vin och sangria. Äta chips, läsa en sida i tjock bok sen tråkas ut av läsning och istället bada i havet. Bli biten av en fisk i foten men reagera rätt chill på det. Dricka Estrella och äta salta mandlar.

Så här såg det ut, visar såklart bara bra bilder och ingen misär.

På playa de Illetes badade jag
och i denna pool
Fantastisk glasskonst
Mat som jag åt
Stället med bäst mat där jag dock ej bodde pga 3000 kr/natt = grovvvt överklassklientel
Mitt resesällskap
Tjuvade utsikt vid grannhotellet och suktade efter denna exklusiva pool
Man ska bli glad av återvinning, tänk på det Renova
 Där vid det lilla mörka i mitten blev jag biten i foten av en fisk, hoppas 
att den krossades mot klipporna när det blev storm den sista dagen

onsdag 2 oktober 2013

Hösten 2013

Är nu klar med alla andra större jobb och uppdrag för hösten. Bland annat har jag jobbat med att framställa grafisk material till Teater Tamauers uppsättning av min serie Pigan. Sen har jag formgivit Henrik Bromanders nya bok Korrespondensteorin, en novellsamling som ges ut på förlaget Lystring. Resten av hösten och vintern ska jag ägna åt min egen serieroman och lite serieundervisning runt om i Västra Götalandsregionen. 

För att hålla motivationen uppe under augusti/september när deadline tickade allt närmare så klädde jag mig enligt korrekt modell av arbetskläder för kulturarbetare: (vg notera strumporna)