måndag 13 september 2010

Fest Fezt Partykalas!




Kulturvärlden är en värld som saknar konfliktperspektiv. Vi som producerar eller på andra sätt arbetar med kultur älskar och är stolta över det vi gör, men det får aldrig ta bort fokus från att vi, precis som andra, är löntagare. Löntagare som inte sällan har bra mycket sämre och otryggare villkor än andra delar av arbetsmarknaden. Gratisarbete, ständiga projektanställningar och försenade eller uteblivna betalningar tillhör inte ovanligheterna.

Trots att vissa delar av kulturvärlden vill utge sig för att vara radikala eller solidariska främjas ändå en extrem individualisering. Kollegor ses som konkurrenter när vi ensamma står och erbjuder våra tjänster och kunskaper till arbetsköparna. Facken utgör i de flesta fall inget realistiskt stöd och består idag mest av godmodiga intresseföreningar som slår vakt om fondpengar och upphovsrättsregler. Den borgerliga alliansens vision om kulturarbetaren som en lönsam aktör på den fria marknaden gör saken än värre. Allt detta sammantaget gör det ytterst viktigt med nya former av positionering gentemot maktstrukturerna. I utsattheten, kreativiteten och maktkritiken finns stor potential oavsett om man är verksam som författare, bibliotekarie, serietecknare, bildkonstnär eller något annat. Vi befinner oss alla i samma båt.

Under bokmässan tar kulturvärldens rådande förhållanden sig ofta uttryck i intimitet och kletighet. Löntagare dricker sig berusade, dansar och ligger med personer som de i framtiden ska förhandla om anställningar och arvoden med. Bristen på distans till cheferna skapar en problematisk och ojämlik situation. Detta vill vi i Världens Ende ändra på. Med tillställningen Festa inte med chefen vill vi skapa en frizon där kulturarbetare kan ha kul utan sina chefer. Festa inte med chefen är den enda festen på bokmässan där arbetsköpare inte är välkomna. Här kan vi utbyta erfarenheter med varandra utan att behöva bry oss om att någon lyssnar över axeln. Förhoppningsvis kan Festa inte med chefen vara startskottet för ett nytt förhållningssätt, ett nytt sätt att se på det vi gör varje dag. Om inte annat blir det antagligen en jävligt kul kväll.

I samband med festen släpps första numret av antologin Världens Ende.

måndag 9 augusti 2010

GBG

Tillbaka till Göteborg! Mer jobb, lite semester fast jobb ändå. Jag har börjat på en ny serie som ursprungligen var tilltänkt Världens Ende nr 2, men det känns som att det kanske blir lite långt att vänta på publicering då det blir tidigast nästa vår. Serien med den saftiga titeln "Juicy ass" blir en kortis men bra ändå. Vänta bara, bilder kommer så fort kameran kopplas till sladden som kopplas till dattan.
























En röv lika saftig som en turkisk pirog! Yam!

torsdag 5 augusti 2010

Boken klar!





Så här ser den alltså ut. Yessssss! Nu är det gjort, klart och klappat och skickat till tryck. Känner mig nöjd som fanken. Det kommer bli så jävla, jävla bra. Snart finns den bara en "köp"-knapp-tryckning bort. Och så småningom till gratis nerladdning för er som gillar sånt, oj spoiler-varning på det...

fredag 30 juli 2010

Semesteruppdatering


Hej! Det har varit ett tag sedan jag uppdaterade här med bilder och skoj. Anledningarna är många, bland annat har jag jobbat hårt, hållit ett par serietecknar-workshops för underbara kids i och kring Göteborg. Jag har gjort min bästa serie någonsin, jag håller på för fullt och layoutar, och bygger ihop Världens Ende-boken. Helt själv, eller det är jag och Sandro som utan att riktigt kunna Indesign ändå lyckats. He he, vi skickar till tryck i början av augusti vilket betyder ganska snart och boken kommer att segla in i september lagom till bokmässan. För att skryta lite om övriga medverkande utöver kärnan i ateljékollektivet så bjuder jag på namn som: Kajsa Ekis Ekman (wow!) , Salka Sandén (dubbel-wow!), Pär Thörn Siska Humlesjö och Ekta. Det mesta innehållet är ihopsatt men omslaget håller jag fortfarande på och snickrar på. Det kommer bli så jävla bra!
Nu är jag i Småland och jobbar på sist nämnda parallellt med lite redigt fönsterputsarkneg. Sommaren är allt annat än semester för en arbetarklass-kulturarbetande-serietecknande-lärarstudent.

PS. Mina böner har besvarats! jag har blivit med Kattuggla i Gamlestaden! SANNING!!! Klockan 02 på nätterna kan jag ibland höra den hoa, helt jävla underbart. Mer info kommer. DS.

Hejdå!

söndag 20 juni 2010

På ritbordet




Här är en sida ur en serie som jag jobbar med just nu. Har inte tecknat klart alla sidor ens men snar deadline stressar på så jag har börjat lite smått med tuschningen. Serien kommer att kunna läsas i Världens Ende-boken. Så vänta till hösten! Ny smakkompis är läsken som skymtar fram i bild, Café Cola, en helt överfet smak-kombination, kaffe och cola. Det smakar lite som sådana små goda asiatiska kaffe-karameller fast kolsyrat, flytande och mer intressant på alla sätt. Köpte den igår på en av Göteborgs numera bästa restauranger, Jenin Grill i Hammarkullen. Fabrikör av drycken är "Fantasy" som under förra decenniet var den ena delen i radarparet falafel och ananasläsk för 20 kronor på valfri sydskånskt kebab/falafelställe. Ja, Jenin Grill är ett riktigt fynd! Palestinsk mat i form av både små och stora rätter, fantastisk baba ghanoush och bra priser.

onsdag 19 maj 2010

Preview




En bild ur en serie jag gjort. Serien kommer att publiceras i antologin Världens Ende # 1. Boken släpps under bokmässan i GBG i höst. Den kommer även att finnas hos de vanliga internetbokhandlarna.
Jag längtar!
Mer info om boken, övriga medverkande se: Världens Ende-bloggen.

måndag 17 maj 2010

Jag har fått post






Ha ha! Ny hobby! Tantblomma! Kalla det vad ni vill, jag kallar det Doktor Westerlunds blomma. Ja, det är en pelargon som luktar gott, typ citron och så kan man äta den. Jag tänkte väl testa det när den vuxit till sig. Det här är väl den enda form av barbari som vegetarianer kan ägna sig åt.

Förutom att plantera föregående växt och överösa den med kärlek och växtnäring så har jag på senaste tiden ritat en ny serie som kommer att vara med i antologin Världens Ende som utkommer till bokmässan i höst. Och just nu ritar jag på ytterligare en! Previews kommer strax.

Sen fyllde jag 25 för ett tag sen. Jag fick en massa grymma presenter som t ex en säckakärra, en porslinskatt, retro diskmedel, pennor, böcker av Miranda July, Agnès Humbert, Åsa Grennvalls "Svinet" som var så otroligt jävla bra. Jag fick också PORR! He he, av Björn A fick jag "Dirty Diaries" eftersom jag enligt hans utsago "tjatat" om att vilja se den så länge. Jag vet inte om det är sant men jag blev både glad och en smula generad av presenten. Det är ju inte varje dag som en får porr av sina manliga kamrater då det skulle kännas som en "helt bekväm vardagsgrej". Nu har jag iallafall sett den och den var ganska bra, skulle ge det samlade betyget 3,5 av 5 men vissa filmer var 4. Mina favoriter var "Skin" "Body contact" och "Flasher girl on Tour".

Hejdå!

måndag 26 april 2010

fredag 26 mars 2010

Ny tid Ny blogg


Världens ende, ett kreativt ateljékollektiv i Göteborg.

onsdag 17 mars 2010

Hello Bird!

Idag trodde jag att dagen gått åt helvete tills jag stod vid fönstret i ateljén med tudeflabb (sur hängläpp på skånska) fick syn på den här! En gröngöling! Jag har aldrig sett en sån förut, verkligheten, levandes. Bara en uppstoppad och sliten en på Ebbes Hörna vid Kaserntorget. Där jag bor brukar jag så här på våren se ett par av större hackspett som trivs bra i talldungen på Kvibergs kyrkogårds berg. Men det här! Det här gjorde min dag!


tisdag 9 mars 2010

Serier och separatism!






I lördags höll jag en serieworkshop på fritidsgården i Allégården i Göteborg. Det var ett stort arrangemang för tjejer från hela stan inför 8 mars. Det var nog den bästa och roligaste workshop jag hållit på väldigt länge, och då varade den ändå bara i 45 minuter, eller lite mer eftersom att knappt någon ville gå på matrast. Det måste ha varit stämningen i lokalen, unga coola tjejer som dansade, tryckte t-shirts, bakade tårtor, ritade serier, körde stand-up, sjöng Beyonce på singstar, oj oj oj! Jag fick en tår i ögat, separatism när den är som bäst!

Arrangörer var bland annat: Frizonen Simone, Guts, Modiga tjejer, Tjejjouren.se

måndag 8 mars 2010

8 mars


Jag läser The Diary of a Teenage Girl av Phoebe Gloeckner, en av de bästa böcker som någonsin gjorts - alla kategorier. Jag ritar tjejer. Jag har Nannas-t-shirt. Jag hade fått för mig att Salka Sandén skulle komma till Göteborg idag så att jag kunde få Deltagänget signerad men istället får jag nöja mig med att beundra hennes fantastiska utseende på nittotalets hottaste mugshot. Mer blir det! En bra dag!

lördag 27 februari 2010

Ge mig ett par dansare och jag ska "sweda" den här videon



Jag önskar mig Beyonce i tjugofemårspresent!