måndag 26 augusti 2013

Breaking Bad säsong 5

Kollar på sista säsongen av Breaking Bad just nu. Redan innan första delen av andra halvan körde igång hade jag bestämt mig för att testa denna drink: Heisenberg. Ingrediensen blå Pop Rocks är roligare i teorin (eftersom det är blå kristaller) än i verkligheten - det smakar slisk och kemiskt. Jag adderade en egen saltkant som jag tänkte skulle passa bra med tequilan, havssalt mortlat med blå hushållsfärg. Men glasen var ju så tjocka (varför tog jag dem?) så saltkanten blev BAUTA-stor och därmed väldigt salt. Tänk om nästa gång plz! Annars god! 

Remaken skippar Pop Rocks, lägger till mindre saltkant, och kyler med blåfärgad is, frusen på bricka sedan spräckt-hackad med vasst föremål, typ ishacka eller syl är väl det närmaste jag kommer i verktygslådan. 

Ska göra ett nytt inlägg om den uppdaterade och förhoppningsvis bättre versionen snart! Ikväll ska jag dock dricka en Paloma istället. Skål!


Receptet: The Heisenberg 

 You will need: 
1 shot of tequila 
1 shot of triple sec 
2 ounces of lime juice 
1 bag of purple pop rocks 

Instructions: 

Mix all the ingredients liquid ingredients of the drink into a cocktail mixer with ice. Shake it all up, then pour into a glass. Right before consumption, pour half of the back of pop rocks into the drink and enjoy!

onsdag 21 augusti 2013

Sommar i Soumi

Jag var i Helsingfors i juni och relaxade efter avlagd examen. Firade med finsk mat, sprit, öl och SLÖJD! + årets först bad i Sveaborg.

onsdag 27 februari 2013

Färgläggning & process

Plockar bort linjerna. Ganska så provisoriska färger i nuläget, tar bara närmaste kontrast i verktyget med färgrutor, viktigt att hålla isär alla fält.

Bjuder på lite inspiration jag tagit från Google, tänk så lätt det kan vara ibland.

Uppdatering senare i veckan!


den tuschade, skannade versionen:


Tuschar tjejer


tisdag 19 februari 2013

100%

Ja ikväll blev jag klar med textmanuset till boken! Det är andra utkastet kan man säga, där jag skrivit ut scener och dialog. Första utkastet innehåller mest nyckelscener, så jag har försökt bygga upp storyn successivt. Nu ska jag först bara läsa igenom manus, se vad som kan utvecklas, läggas till eller strykas i handlingen. Sen är det dags att börja teckna! JAAAAA! Och det är ju 1,5 halvt år sedan som jag satt och gjorde små A5-tidningar, typ fansin men med vita sidor, jag brukar alltid teckna litet och sen förstora upp när det är dags att tuscha.



I höstas fick jag Konstnärsnämndens ettåriga-arbetsstipendium vilket innebär att jag inte måste söka lärarjobb direkt nu efter examen utan har både tid och pengar för att komma igång ordentligt med tecknandet.

Sjukt nöjd.


måndag 18 februari 2013

90% klar

Jobbar egentligen inte så mycket med mitt bokmanus som jag önskar, plugg och tusen ursäkter kommer ständigt i vägen.

Men nu börjar jag äntligen bli klar med textmanus 2.0 med andra ord är jag nu VÄLDIGT nära att få börja teckna och jag kan knappt bärga mig.


torsdag 7 februari 2013

tisdag 29 januari 2013

Försummad

Hej stackars försummade blogg. Vilken chock att jag inte uppdaterat sedan augusti 2012! Skammen. Men jag hade en göttig sommar trots det fula vädret. Sen började jag skolan igen. Nu under våren läser jag min sista termin på lärarprogrammet, SISTA!

För den som inte vet eller tänker "lärarutbildningen, ja ja det kan ju vem som helst plugga" Nej så är det inte för du måste hålla ut i 9 terminer, ja det är 4,5 år av ens liv då jag helst hade velat rita serier varje dag. Alltså jag har slavat mig fram sedan fugging 2008 men nu är jag faktiskt snart klar. Men serieproduktionen har ju fått halta, min bok har fått ligga på en hylla under långa perioder.

I mitten av januari belönades jag dock med en och en halv vecka ledigt eftersom mitt examensarbete 1 av 2 fick högsta betyg och INGA kompletteringar. Då passade jag på att rita en illustration till kampanjen Ungdomar till extrapris? - Nej tack! (klicka på länken för att komma till sidan) Illustrationen kommer också vara med i det kommande numret av Syndikalisten.

Så här blev den, typ:


Ja, jag snodde paletten från en byrå som Ekta målat på Göteborgs Konstmuseum




söndag 5 augusti 2012

I fängelse



Under hösten och vintern var det rätt mycket lönejobb och skola, tentor och skit. Hade inte så mycket tid att rita och det är sjukt jobbigt och frustrerande. Som ventil gick jag helt upp i OZ-boxen som Henrik hade köpt. Såg väl mellan 2 och tre avsnitt varje kväll men hade egentligen kunnat se dubbelt så många.

Att gå in i ett beroende är tryggt, man vet vad man får och från början till mitten känns det som att man hittat en aldrig sinande källa till flykt och fantasi. Men sen betar man av discarna, en efter en och den bakre pärmen kommer allt närmare. Det är en fin balans att mata sitt beroende men samtidigt försöka fördröja ett avslut. För vad kommer sen? Jo tomhet, abstinens.


Jag avbildad som Adebisi för att illustrera mitt OZ-beroende. Tits är slang för droger. Liden Henrik är rädd.


Som avslutning till sista avsnittet gjorde vi en fängelsemiddag, så autentisk som möjligt. Jag hade suttit och läst sidovis med fängelsematsedlar från Amerikanska anstalter men till sist blev det Chicken nuggets, potatismos, Bbq-sås, ärtor, fruit punch och Jello till efterrätt. Låg i som fan för att få tag i brickorna som hittades på China Li i Stockholm. Och de lite hårdare plastbesticken kom med take-away från en thairestaurang. Jello-behållarna är såna där små vattenförpackningar man kan få på apoteket om man måste svälja ner ett piller snabbt, Henrik tjatade till sig dem från en motvillig apotekare med förklaringen "ska ha dem till matlagning" ha ha! Jag hade vegetariska nuggets. Sen var det End of an Era :(


lördag 14 juli 2012

Serie: Vardagsaktivism

Serien gjorde jag till Galagos "Stoppa-Borgarna-nummer" som utkom i maj. Nu kan du läsa hela serien här på bloggen. Klasshat-4-life!






tisdag 8 maj 2012

Pigan på Arbete och Text



I lördags var jag på Syndikalistisk Forum och läste ur serien Pigan, en text om städning och pratade om mina erfarenheter som skattesubventionerad hemstädare hos de allra rikaste i Göteborg. Otroligt kul med så bra uppslutning!

Dagen inleddes med en uppläsning av Jenny Wrangborgs Kallskänken, sjukt bra! Sedan sammanfattade (på endast 20 minuter) Malin Nilsson, forskare i ekonomisk historia, arbete i relation till kön under 1800-, 1900- och 2000-talet. Mycket intressant och oväntat underhållande.



Galago 107 ute nu


I senaste nummer av Galago har jag förutom detta fantastiska omslag även med en serie som heter Vardagsaktivism. Ska lägga upp hela om nån vecka eller så men här är lite zmakprov. Galago läser du lättast genom prenumeration, köpta lösnummer eller på bibblan.

onsdag 25 april 2012

Special för Seriefestivalen i Stockholm!


Har tryckt upp en liten upplaga på 20 ex av serien Pigan som kommer finnas till försäljning på SPX, Sveriges Internationella Seriefestival på Kulturhuset i Stockholm nu till helgen 28-29 april. Jag kommer att sitta med Världens Ende vid ett bord inne i hörsalen.

Välkommen!



måndag 9 april 2012

Skriver i tidningen

Jag har fått ett så jäkla grymt jobb! Har blivit krönikör i den bästa nyhetstidningen som finns - Arbetaren. Mina krönikor kommer att publiceras var åttonde vecka och ska handla om lite olika saker men kanske mest fokus på skolan, arbete och klass. Krönikorna lägger jag upp här på bloggen som länk efter hand som de publiceras. Hoppas ni gillar det!

Klicka på bilden för att läsa krönikan Kepskonflikten



tisdag 3 april 2012

Omslag nästan klart!

Glömde rita cartooniga naglar på killens hand, ska göra det, skanna och lägga in. Testade först att försöka göra det direkt i Photoshop men det blir inte lika bra att "rita" i datorn som med hand på papper. För mig iallafall, det blir fel i perceptionen tror jag.




måndag 2 april 2012